Online Trends, Tips & Tricks

VPN-verbinding: de voor- en nadelen voor marketeers

Heb je het over een VPN? Dan gaat het vooral over wat de consument er mee kan: anoniem browsen, veilig openbare wifinetwerken gebruiken en Amerikaanse Netflix kijken. Maar graven we iets dieper, dan zien we dat VPN’s ook voor digitale marketeers een rol spelen.

Aan de ene kant kan het toegenomen VPN-gebruik voor lichte onrust zorgen. Zijn je bezoekersdata en analytics nog wel te vertrouwen als iedereen via verborgen kanalen je site lijkt binnen te komen? Aan de andere kant bieden VPN’s ook genoeg voordelen aan online professionals. In dit artikel beschrijf ik op welke manier een VPN een doorn in het marketeersoog kan zijn, maar laat ik ook zien dat je het als handige tool kunt gebruiken.

Hoe werkt VPN?

Eerst een korte toelichting op wat een Virtual Private Network ook alweer doet. Vanaf je eigen device kun je een versleutelde verbinding aanmaken met een beveiligde VPN-server. Deze server stuurt jouw data veilig door naar de plaats van bestemming. Deze bestemming (bijvoorbeeld een website) kan alleen het IP-adres en de locatie van de VPN-server zien. De versleuteling zorgt er bovendien voor dat, mocht je data onderschept worden, deze onleesbaar is voor de betreffende onverlaat (lees: hacker, internetprovider, overheid).

Leuk dat de consument massaal achter een VPN gaat zitten, maar welk negatieve resultaat heeft dit op jouw pogingen klanten te werven, conversies te scoren en bezoekers te duiden?

Adverteren: scherpschot of hagel?

We bieden gebruikers graag gerichte advertenties. Er is immers informatie over welke zoektermen ze eerder gebruikt hebben en welke websites ze hebben bezocht. VPN-gebruik zorgt hier voor een flinke slag in het wiel. Ondanks dat individuele VPN-gebruikers binnen een enkele browsersessie net zo goed gevolgd kunnen worden, zijn cookies natuurlijk veel minder effectief als deze niet aan een langere browse- en zoekgeschiedenis te koppelen zijn. Daarnaast zijn er VPN’s die als adblocker fungeren.

Als online scherpschutter zal je dus steeds vaker de buks met hagel van stal moeten halen om je doelgroep met SEA en display ads te bereiken. Maar laten we eerlijk zijn: dit is met de komst van adblockers al langere tijd het geval.

Tracking: kun je vermomde bezoekers nog wel herkennen?

Een centrale tool in het marketeersarsenaal is Google Analytics. Heb je hier nog wat aan als iedereen anoniem met een VPN je site bezoekt? Uiteraard is het in geografische zin lastig te traceren waar je bezoekers precies vandaan komen. Neem het toegenomen verkeer uit het buitenland daarom met een flinke korrel zout. Maar, een bezoeker blijft een bezoeker, en zijn verdere handelingen en gedragingen op je site blijven gewoon zichtbaar en te analyseren.

Paginasnelheid: des te meer reden om te optimaliseren

Door de verbindingen die VPN’s leggen moet de data nogal eens continenten over om op zijn eindbestemming te belanden. Dit kan betekenen dat de snelheid waarmee een gebruiker browst, afneemt. Het is dus noodzaak dat jouw site en pagina’s snel laden om te voorkomen dat je bounce rate buiten je schuld toeneemt.

Ook hier geldt: VPN-gebruik is een katalysator om dit aspect van je site aan te pakken. Zeker als de organische rankings van je pagina’s je lief zijn. Google heeft immers aangekondigd dat paginasnelheid en gebruiksvriendelijkheid vanaf 2021 centraal komen te staan in het zoekalgoritme.

Google heeft aangekondigd dat de paginasnelheid en gebruiksvriendelijkheid vanaf 2021 centraal komt te staan in het zoekalgoritme.

Het zuur van VPN-gebruik valt dus reuze mee, maar maant wel tot actie. Aan de andere kant is er genoeg zoet. Hoe kun je zelf de vruchten plukken van de mogelijkheden van een VPN en het effectief inzetten als digital marketer?

Objectief zoekmachine-onderzoek

Als je aan SEO doet, doe je er goed aan je rankings in de zoekmachines in de gaten te houden. Natuurlijk zijn er tools die dit voor je kunnen doen, maar het is ook belangrijk zo nu en dan zelf een kijkje in de SERPs te nemen. Probleem: vanwege je zoekgeschiedenis en locatie krijg je hele andere resultaten voorgeschoteld dan je potentiële klant.

Met een VPN transformeer je jezelf in een anonieme, tracker- en zoekgeschiedenisloze gebruiker. Ook nuttig: je kunt spelen met de locatie door een VPN-server in een ander land te kiezen. Benieuwd hoe een Duitse gebruiker het pad van de zoekmachine naar jouw website vindt en wat hij daar aantreft? Een VPN kan je helpen.

Marktonderzoek

Gelinkt aan bovenstaande, is VPN-technologie erg handig om onderzoek te doen in nieuwe markten. Laten we het Duitse voorbeeld aanhouden. Wil je jouw product of dienst ook bij de oosterburen aanbieden? Dan is het handig te weten wat een Duitse gebruiker ziet als hij een online zoektocht opzet. Zo krijg je een veel beter idee van de markt dan wanneer je dit onderzoek vanuit je eigen locatie zou doen.

Concurrentie-onderzoek

Als marketeer houd je de concurrentie scherp in de gaten. Welke producten prijzen ze aan, welke blog posts voegen ze toe, hoe benaderen ze de markt? Is jouw IP-adres echter verdacht veel op een website te vinden? Dan kan je concurrent zomaar besluiten jouw verbinding te blokkeren, en is het lastiger om hem nog op de voet te volgen. Een VPN omzeilt deze beperkingen met gemak.

Toegang tot een vrij internet

Veel digitale professionals werken op afstand, maar ook als je op kantoor zit is er de mogelijkheid dat je weleens op reis aan het werk bent. Er zijn landen waar de toegang tot het vrije internet zodanig is afgeknepen, dat het een uitdaging wordt om bijvoorbeeld je social media up-to-date te houden, laat staan om het als acquisitie- of verkoopkanaal in de lucht te houden.

Een VPN biedt uitkomst in landen waar de overheid het niet zo nauw neemt met digitale vrijheden. En dan hebben we echt niet alleen over Noord-Korea of Cuba. China is een bekend voorbeeld, maar ook Turkije staat erom bekend het de internetgebruiker bijzonder moeilijk te maken. Met een VPN behoren geblokkeerde websites en online diensten tot het verleden.

Je ziet, voor dagelijkse werkzaamheden is het bestaan van de VPN helemaal zo slecht nog niet. Als digital marketeer gebruikmaken van een VPN voor je eigen digitale veiligheid en privacy? Heel goed. Een VPN benutten om een nog completere online professional te worden? Nog beter!


Source: Frankwatching
VPN-verbinding: de voor- en nadelen voor marketeers