Online Trends, Tips & Tricks

Digital marketing: dé trends & tips voor de tweede helft van 2020

De zomer is alweer (zo goed als) voorbij. Op het moment van schrijven kijken we naar buiten en zien we regen, wolken en verwaaide bomen. De perfecte tijd om dus even goed te gaan zitten voor deze laatste summerread! In dit artikel delen we alle tips, tricks en trends over digital marketing. Dus buckle up, en lees je in over digital marketing.

De trends van 2020

Aan het begin van 2020 blikten we alvast vooruit op de trends in online marketing voor dit jaar. Hierin werden bijvoorbeeld internet-marketingtrends als automatisering, video en globalisering uitgebreid besproken. Zo helpen automatisering, AI en machine learning marketeers om betere beslissingen te maken en bieden technologieën meer personalisering.

Ook kon je lezen hoe je in 2020 je bedrijf future proof kunt maken op het gebied van digital marketing. Hou hierbij rekening met de volgende trends:

  1. Personalisatie en user experience. Bedrijven denken steeds meer vanuit de behoefte van de klant. Door data te verzamelen en die slim in te zetten kun je een persoonlijke aanpak gebruiken.
  2. Cookies dunnen uit. Hoewel je voor personalisatie veel data nodig hebt, is het lastiger gemaakt om hieraan te komen. Zo hebben adblockers en strengere regelgeving een killing effect op het gebruik van cookies en het verzamelen van data.
  3. De rol van de marketeer verandert. Technologie neemt steeds meer van marketeers over. Daarom is het belangrijk dat je kijkt naar hoe je deze variabelen kunt besturen. Hierin is nog veel ruimte voor de human touch.

Het begrip ‘purpose’ kom je waarschijnlijk steeds vaker tegen. Maar daarmee komt ook het purpose-washing naar voren: marketeers bieden de purpose van hun bedrijf op een véél mooier presenteerblaadje aan dan het werkelijk is. Daarmee daalt het vertrouwen van de consument. Om dat weer terug te winnen, is een grote digital marketing-schoonmaak nodig. Hoe ga je daarmee aan de slag? Lees het hier.

Digital marketing tijdens de coronacrisis

De coronacrisis heeft ons allemaal even wakker geschud. Begin maart, toen we aan het begin stonden van de intelligente lockdown, werd er al voorspeld dat consumentengedrag flink zou veranderen. Mensen nemen minder risico, dus moet je als marketeer de focus leggen op retentie. Ook is er veel vraag naar thuisproducten (bijvoorbeeld om thuis te werken of te sporten), en kun je hier dus met je communicatie goed op inspelen. Maar het is ook een goed moment om te kijken of je buiten je walled garden kunt adverteren.

Toch hebben veel bedrijven ervoor gekozen om het budget te korten. In dat geval moet je creatief en efficiënt zijn met wat je wél hebt. Met deze zeven overwegingen moet je dan rekening houden.Digital marketing budget

Ook ondernemers kunnen in deze tijden hun marketingbudget en -tijd goed besteden. Denk maar eens aan deze vijf tips:

  1. Werk aan een overkoepelende marketingaanpak door een marketingplan te schrijven.
  2. Luister éxtra goed naar je klanten.
  3. Geef niet te veel gratis weg.
  4. Bepaal jouw reclame-aanpak vanuit je doelgroep, je boodschap en je kansen in de reclamemarkt.
  5. Laat je niet intimideren, maar inspireren.

Ook op het gebied van SEO kun je goed inspelen op de huidige crisis. Focus bijvoorbeeld op je categoriepagina’s en werp nog eens een scherpe blik op Google Trends. En niet onbelangrijk: blijf de media volgen om te kijken waar de consument behoefte aan gaat hebben.

SEO

Over SEO gesproken – zorg dat je in ieder geval op de hoogte bent van alle nieuwe Google-updates. Daarna kun je aan de slag gaan met het verbeteren van de SEO op jouw website. Hoe doe je dat dan? Kijk eens af bij je concurrenten – je kunt veel leren van hun aanpak. Waar schrijven zij hun blogs over? Welke keywords gebruiken zij? Laat je inspireren!

Eerlijk links verdienen

Hou rekening met hoe samengestelde woorden worden gezocht. Want hoewel iedereen weet dat het goede woord ‘schildercursus’ is, wordt op Google vaak ‘schilder cursus’ gezocht. Hier moet je dan op inspelen. Ga ook aan de slag met linkbuilding en -earning, zodat je vaker via externe websites wordt gevonden. Dit kun je al in vijf stappen doen:

  1. Koppel het productvoordeel aan de actualiteit
  2. Trek linkbuilding breder dan je eigen product(voordeel)
  3. Kijk naar de content die al gemaakt is en hoe je dit kunt overtreffen
  4. Bepaal naar wie je de content gaat sturen (ook buiten je branche)
  5. Ga je content verspreiden!

Zo zorg je ervoor dat je content niet alleen in jouw branche, maar ook daarbuiten goed gevonden wordt.

SEA en social advertising

Ook het landschap van Google Ads is aangetast door de coronacrisis. Hoe kun je dan nu optimaal aan de slag met je SEA? Let in ieder geval op deze acht punten, zoals je ad extensies en het verliezen van je positie.

Ook kun je door het koppelen van Google Search Console en Google Ads hele concrete adviezen ontvangen over zoekwoorden. Wil je dit gaan doen? Check dan even deze zeven praktische tips.

Ook kun je gaan adverteren op je bedrijfsnaam. Aan branded search-campagnes zitten voor- en nadelen. Het brengt bijvoorbeeld lagere kosten met zich mee dan een commerciële campagne, maar het kan ook onnodig lijken. Toch wegen de nadelen niet op tegen de voordelen!

Analytics

Als je veel branded traffic op je website krijgt, is het wel handig als je weet hoe je hiervan het effect kunt meten. Kijk bijvoorbeeld naar de terugkerende bezoekers over langere termijn, zodat je inzicht krijgt in het grotere geheel. Of richt eens wat extra aandacht op video’s op je website: kijken de bezoekers deze helemaal af? Zo kun je je digital marketing hier helemaal op aan laten sluiten.

Toch is Google Analytics niet helemaal waterdicht. Sinds begin dit jaar kun je namelijk geen inzicht meer krijgen in bezoekende organisaties op je website. Maar er zijn verschillende manieren om deze netwerkinformatie tóch te kunnen analyseren. Bijvoorbeeld via een custom dimension of door de bedrijven als event naar Google Analytics te sturen.

Nog steeds kan het voorkomen dat je data uit Google Analytics niet klopt. Dan is het goed om te zorgen dat je met ‘schone’ data werkt. Hoe je dat doet, lees je hier.

Customer experience en klantreizen

Doordat we in de afgelopen periode meer tijd online hebben besteed, is een goede online customer journey des te belangrijker geworden. IKEA heeft al een prachtig einde van deze reis in hun fysieke winkels, waardoor klanten zich een echte winnaar voelen als ze de winkel verlaten.Klanten winnaar

Je kunt hier ook in je digital marketing mee aan de slag. Denk aan content offers die je in verschillende fases van de klantreis kunt inzetten:

  • Zet een whitepaper online waarmee je de klant de funnel binnentrekt
  • Upload een interactieve video vol met waardevolle informatie over jouw product of dienst
  • Stel een ‘calculator’ beschikbaar voor gepersonaliseerd advies

Zo zijn er nog veel meer manieren om leads te genereren uit de content die op je website staat.

Probeer eens wat anders

Toch kun je de klantreis ook op andere manieren inrichten. Bijvoorbeeld door gebruik te maken van de loyalty loop. Dit model bestaat uit vijf micro-momenten waarmee je loyale klanten gaat creëren door een waardevolle en verrassende customer journey.

Om te zorgen dat je écht een ultieme klantreis aanbiedt, kun je gebruik maken van customer journey mapping. Hiermee visualiseer je de klantreis zoals de klant die meemaakt. Zo kun je vanuit dat oogpunt de nodige verbeteringen in je digital marketing aanbrengen.

Conversie

Pop-ups en slide-ins… irritant, of effectief? Zit je net in alle concentratie een interessant artikel te lezen, vliegt er ineens een pop-up je scherm binnen. Met de vraag of je je even wil inschrijven op de ‘oh zo fantastische’ nieuwsbrief. Irritant? Of loont het om pop-ups en slide-ins in te zetten voor je (bedrijfs)website? Je leest het in dit artikel.

Tooling

Organisaties die in 2020 nóg meer rendement uit hun digital marketing-inspanningen willen halen, doen er goed aan conversie-optimalisatie steviger in hun strategie te betrekken. Het wordt steeds makkelijker om bezoekers overtuigender en op een steeds persoonlijker niveau aan te spreken.

Vorig jaar zagen we een stijging van het aantal mobiele gebruikers, er werd meer CRO-tooling beschikbaar en 90% van de bedrijven gaf aan meer tijd en moeite te gaan steken in personalisatie. Dit jaar ziet Joren van Gilst onder andere een stijging in het gebruik van DMP’s (managementplatformen).

Nu hoor ik je denken: wat is dan het verschil tussen een DMP en een A/B-testing-tool? “Een A/B-testing-tool is meer geschikt om hypotheses te valideren, daar waar DMP’s vaker worden ingezet om gevalideerde varianten (in de vorm van personalisaties) live te zetten. DMP’s en A/B-testing-tools werken dus vaak naast elkaar”, aldus Joren. Meer trends vind je terug in zijn artikel.

Aan de slag met meten

Heb je de tooling in orde? Dan kun je gaan testen en meten. Meet hierbij niet het conversiepercentage, maar de conversiestappen. Het conversiepercentage is namelijk op de korte termijn gericht én je kunt er maar weinig inzichten uit kunt voor verbeterstappen.

Daarnaast is het handig om de invloed van je sitesnelheid op het conversieratio te meten. Er zijn genoeg onderzoeken die aantonen dat een snelle laadtijd leidt tot een hogere conversieratio. Het goed meten van de snelheid is daarom van groot belang.

Is een van je doelen om de conversie op je productpagina te verhogen? Lees dan vooral deze (op onderzoek gebaseerde) aanbevelingen. En de invloed van het coronavirus op je CRO is hierin ook handig om mee te nemen.

Datagedreven marketing

Elke zichzelf respecterende organisatie erkent het belang van data. Kijk alleen al naar alle webinars, workshops, blogs rondom dit thema en de enorme vraag naar data scientists en onlinemarketing-analisten. Maar waarom zien we zo weinig resultaat in de praktijk? Zijn de verwachtingen te hoog? Is de data van slechte kwaliteit? Gebruiken we de verkeerde tools?Data digital marketing

Een handige tool voor het verzamelen van data is de Google Data Studio. Met Google Data Studio kun je data uit allerlei bronnen – ook bronnen die niet van Google zijn – samenbrengen en weergeven in handige rapportages

Daarnaast kiezen steeds meer bedrijven voor een CDP (Customer Data Platform). Een CDP is software waarin een uniform klantbeeld in een database wordt opgeslagen, dat vervolgens toegankelijk is vanuit andere applicaties. Het slaat dus alle data rondom een persoon op en stelt je in staat om de klant op basis daarvan via allerlei kanalen te benaderen met een relevante boodschap. Zowel online als offline.

Maar pas op met het beoordelen van de verzamelde data. Ronald Schep bespreekt in zijn artikel 10 grote valkuilen rondom data anlytics. Zoals het beschouwen van analytics als ‘het eindpunt’, het gebrek aan visie over het gebruik van managementinformatie en het verwisselen van KPI’s met metrics. Zorg ervoor dat je niet in deze valkuilen trapt.

E-mailmarketing

Jaarlijks verzenden we met elkaar zo’n 5 miljard e-mailings, verdeeld over ruim 208.000 campagnes. Dat is veel. Heel veel. Verliest het kanaal e-mail daardoor zijn kracht? Nee, integendeel.

E-mail is en blijft één van de krachtigste en persoonlijkste kanalen om in te zetten. Maar hoe zorg je ervoor dat jouw e-mailcampagne opvalt? Nou, met deze praktische tips, deze checklist voor je data-driven e-mailcampagne en deze 3 concrete tips.

Je zet e-mailmarketing op z’n best in als je in staat bent een zo relevant mogelijke (automatische) 1-op-1-dialoog te voeren met je klant. Daarvoor is het belangrijk dat je je content zo goed mogelijk personaliseert en meet welke acties jouw ontvanger op basis daarvan uitvoert. Om zoveel mogelijk actuele gegevens (data) van je klant te weten te komen is het nodig om datakoppelingen te leggen.

Benieuwd naar hoe je conculega’s ervoor staan? Dat kun je zien in dit handige Nationale E-mail Benchmark dashboard.

B2B-marketing

Elias Crum: “Als marketeer weet je dat er verschillen in B2B- en B2C-marketing bestaan. In B2B gaat het om de kwaliteit en minder om de kwantiteit. Dat leidt tot minder spannende aantallen in websitebezoekers, verzonden e-mails en minder data voor conversieoptimalisatie. Maar als je denkt dat de tweede B in B2B-marketing voor Boring staat, dan zul je na het lezen van dit artikel (over de belangrijkste B2B-marketingtrends) waarschijnlijk van gedachten veranderen.”B2B marketing

Hij schrijft onder andere over de focus op customer experience en personalisatie. Het is namelijk ook in de B2B-markt van belang om in te spelen op de emotie en de customer journey op orde te hebben. Er komt dus best wel veel bij kijken! Maar gelukkig helpt Google een handje met B2B search audiences. Daarmee kun je snel en effectief je doelgroep targeten.

Marketing automation

Als je aan de slag wil met marketing automation, moet je natuurlijk eerst de juiste software aanschaffen. Veel marketeers gebruiken momenteel al marketingautomation-software, maar gebruiken vooral de basisfunctionaliteiten. Zonde van je tijd en geld! Hoe maak je dan de volgende stap, van de basis naar volledig gebruik? Een goed selectieproces helpt je op weg.

Chatbots, predictive lead scoring en cross-channel personalization: dat zijn volgens Harald Boutkam en Merit Koutstaal de grootste marketingautomation-trends van 2020. Stuk voor stuk trends die van grote invloed zijn op de perceptie van jouw merk, vanuit je doelgroep.

Twee maanden later schreven zij een artikel over marketing automation in combinatie met Cialdini’s 7 beïnvloedingsprincipes. “Geen marketingspecialisme is zo hot als marketing automation en geen beïnvloedingsprincipe zo bekend als Cialdini. Wat gebeurt er als je de twee met elkaar combineert en inzet voor je klanten?”

Meer, meer, meer?

Ook interessant voor deze zomer: de summerread over social media, dit artikel met tips voor slimmer (thuis)werken en deze trends en tips voor content(marketing) & communicatie.

Veel leesplezier!


Source: Frankwatching
Digital marketing: dé trends & tips voor de tweede helft van 2020